Dear Banks, be afraid

מי שחתום על הציטוט שבכותרת הוא רקס סליסברי, שותף ב־ Andreessen Horowitz, אחת מקרנות ההון-סיכון המובילות בעולם. הקרן משקיעה בין היתר בענקית הפינטק Stripe, שגייסה לאחרונה 600 מיליון דולר לפי שווי של כ־95 מיליארד דולרים.

רחלי בינדמן רחלי בינדמן | 25 מרץ, 2021

סליסברי פרסם לאחרונה פוסט שבו תקף את הבנקים המסורתיים: "בנקים יקרים, כדאי שתתחילו לפחד. בשנת 2015 ג'יימי דיימון (מנכ"ל JPMorgan Chase) אמר: 'עמק הסיליקון מגיע'. ואכן הפינטקים הגיעו, חברות מדהימות כמו Stripe ,Credit Karme ו־Chime נולדו, אבל אתם כמעט לא הושפעתם מכך. שווי השוק של הגדולים מביניכם (חמשת הבנקים הגדולים) נמצא כמעט בשיא של כל הזמנים. אתם יכולים להתפתות לתחושת הביטחון, אבל זו תהיה טעות. בעשור שהחל ב־2010 הפינטקים אספו את הלקוחות שלא רציתם והותרתם מאחור, את בתי העסק שסירבתם להעניק להם שירות. בעשור הנוכחי הפינטקים מכוונים ללקוחות הליבה שלכם, ובפלחי שוק מסוימים אין לכם שום סיכוי נגדם".

 

 

אותו ג'יימי דיימון מנכ"ל JPMorgan Chase,  אחד הבנקים הגדולים בעולם המצוטט על ידי סליסברי, התייחס ממש לאחרונה בשיחה עם חברי ההנהלה שלו לתחרות האפשרית עם ענקיות הטכנולוגיה והפינטקים: "אנחנו צריכים לפחד. יש לנו משאבים ואנשים חכמים, אנחנו פשוט צריכים להיות מהירים יותר, טובים יותר. עשינו עבודה טובה, אבל אחרים עשו עבודה טובה לא פחות".

 

המערכת הבנקאית המסורתית הרגישה בטוחה מאוד בשנים האחרונות ולא נתקלה באיום ממשי על ההגמוניה שלה, עד לאחרונה. נאו-בנקים ברחבי העולם הולכים וצוברים לקוחות ונתחי שוק, מגובים ברפורמות כמו ניוד בין בנקים ובנקאות פתוחה. אחד היתרונות הגדולים של הנאו-בנקים הוא היכולת לקבל את מערכת מחשוב הליבה משחקנים גדולים כמו TCS ההודית במקום להקים אותה בעצמם מאפס, מה שכרוך בעלויות גבוהות מאוד.

יכולתה של הבנקאות החדשה להפוך ל־Banking as a Service לצד פשטות המעבר בין בנקים והשימוש בבנקאות פתוחה; הבנת הלקוחות שהמידע הפיננסי אודותיהם שייך למעשה להם, ובאפשרותם להשתמש בו כדי לשפר את התנהלותם הפיננסית וליהנות מאלטרנטיבות תחרותיות – כל אלה יוצרים מפץ שצפוי לטלטל את מוסכמות היסוד בתעשיית הבנקאות.

רק לאחרונה פורסם כי Starling Bank הבריטי שייסדה אן בודן השלים גיוס של 376 מיליון דולר לפי שווי של 1.9 מיליארד דולרים.

לאחרונה עבר הבנק לפסים של רווחיות – בשורות משמעותיות לשחקנים החדשים בשכונה הפיננסית, והשיק סלוגן חדש תחת ההאשטג: BreakUpWithYourBank# כשהוא מכוון להפוך לחשבון העיקרי והראשון של לקוחותיו.

הבנקים הגדולים אומנם מחזיקים במשאבים עצומים, אך מתקשים להתמודד עם הצונאמי החדש שבו לקוחות מצביעים ברגליים ועוברים לשחקנים חדשים שבונים איתם מערכת יחסים חדשה. כל עוד לא הייתה אלטרנטיבה והשחקנים הגדולים שמרו על סוג של סטטוס קוו, לא הייתה סיבה ממשית לעבור בין הבנקים. ברגע שנכנסה תחרות ואלטרנטיבה, שיווי המשקל התערער.

הבנק הדיגיטלי הראשון מכוון גם הוא להשתמש בגיבוי הרגולטורי וברפורמות החשובות שהוא מביא כדי לחולל מהפכה במערכת הבנקאית בישראל.

תתכוננו להיפרד מהבנק שלכם.

הירשמו לרשימת התפוצה הבלעדית שלנו וקבלו את הסיפורים הטריים ביותר

באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש