שני שותפים, פרידה צורמת שיצרה יוניקורנס וספר סנסציוני שעורר סערה

רחלי בינדמן רחלי בינדמן | 19 מאי, 2021

נובמבר 2020, בזמן שהקורונה ממשיכה להכות בעוצמה, עולם הפינטק האירופי סער וגעש בגלל ספר אוטוביוגרפי של מייסדת בנק, לא פחות ולא יותר.


אן בודן, מייסדת אחד הניאו בנקים המצליחים בעולם, שהשלים לאחרונה סבב גיוס לפי שווי של כמעט 2 מיליארד דולרים – Starling Bank, פרסמה ספר אוטוביוגרפי שבו היא מתארת את סיפור הפרידה מהשותף שלה, טום בלומפילד, שעזב יחד עם לא מעט מצוות העובדים, לטובת הקמת בנק מתחרה, מצליח לא פחות Monzo, בתיאור שהשתמע לקוראים שלו כסוג של בגידה מתוכננת מראש.


בודן, בנקאית ותיקה, עם מעל 30 שנות ניסיון עזבה את המערכת הבנקאית המסורתית כדי לתקן מה שהגדירה כ-"מערכת שבורה". בלומפילד, בשנות ה-30 לחייו שהגיע מסצינת הסטארט אפים, חבר אל בודן במטרה לחולל שמות בתעשיית הבנקאות המנומנמת.


אלא שהשניים לא ראו עין בעין ולקראת סוף 2014 בזמן שהם על סף גיוס הון משמעותי, התרחש הפיצוץ. כדי להוסיף שמן למדורה, קרן הון סיכון אנגלית בשם Passion Capital שהייתה במגעים להשקיע ב-Starling, בחרה להשקיע לבסוף ב-Monzo. בודן, ליקקה את הפצעים והתחילה מחדש ובשנים האחרונות השניים נפגשו בכנסים והנהנו לשלום מנומס. בתחילת 2021 התרחשה עוד תפנית במיני אופרת הסבון הזו, כאשר בלומפילד שכבר לפני שנה ירד מכס המנכ"לות ומונה לנשיא של Monzo, הודיע באופן רשמי כי הוא פורש, בין היתר בגלל לחץ נפשי בשל מגיפת הקורונה.


בינתיים, Starling מציג יתרון מסויים על Monzo כשלאחר כ-5 שנות פעילות הניאו בנק כבר עבר לרווחיות - לפני חודשיים דיווח Starling על תוצאות כספיות שהציגו רווח תפעולי רבעון רביעי ברציפות וכן שהרווח הנקי של הבנק עומד על כ-1.5 מיליון פאונד לחודש על הכנסות של 12 מיליון פאונד עם מעל 2 מיליון חשבונות. הבנקים המסורתיים מצידם לא נשארים אדישים כאשר בין המשקיעים החדשים ב-Starling נמנה גם בנק ההשקעות גולדמן זקס, שכנראה אימץ את התפיסה: If you can’t bit them, join them.

תופעה דומה מתרחשת בענף מנומנם מקביל שעובר בימים אלו טרנספורמציה טכנולוגית – ענף הביטוח – כאשר חברות ביטוח ותיקות ומסורתיות מבינות שיהיה להן קשה להשיט את הספינות הכבדות שלהן מהר מספיק ולכן הן מפזרות את סיכוני העתיד באמצעות השקעות בחברות ביטוח חדשניות דוגמת למונייד והיפו, שכבר מזמן הפכו ליוניקורנס.


אירופה עמוסה בשחקנים שמאתגרים את עולם הבנקאות המסורתי, עם רוח גבית רגולטורית חזקה שמעודדת תחרות ובהם Monzo, Revolut, Starling, N26 ואחרים. אם בתחילת הדרך הלקוחות פתחו אצל Starling חשבון שני, לאחרונה יצא הניאו בנק בקמפיין "התכוננו להיפרד מהבנק שלכם" ובו תיאר עד כמה קל ונוח לעבור בין בנקים והבטיח לטפל עבור הלקוחות בכל הפרוצדורה של העברת הוראות הקבע והחיובים, מה שמחדד את המסר הטרי של רקס סליסברי, שותף בקרן ההון סיכון מהגדולות בעולם – אנדריסן הורוביץ, לבנקים המסורתיים: 'Dear Banks Be Afraid - הניאו בנקים כבר לא מחפשים את הלקוחות שלא רציתם, הם מסתערים על לקוחות הליבה שלכם'.

 

הירשמו לרשימת התפוצה הבלעדית שלנו וקבלו את הסיפורים הטריים ביותר

באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש