לא כל הנוצץ – בנק הוא

למה הפינטק Chime הפסיק לקרוא לעצמו 'בנק'

רחלי בינדמן רחלי בינדמן | 1 יוני, 2021

"בנק". מה עולה לכם בראש כשאתם חושבים על המילה הזו?

בואו נודה בזה: ההקשר בדרך כלל שלילי.

אני לרוב מדמיינת את העט הקשור לשולחן, הטלפון לסגור את החריגה, המכתב שמגיע בדואר עם תדפיס באותיות קטנות וכל מיני עמלות של 1.60 שקלים שלא ברור מאיפה צצו.

הבנקים הרוויחו את המוניטין המפוקפק הזה ולכן לא מפתיע שבשנים האחרונות קמים בנקים חדשים ברחבי העולם שמנסים למצב מחדש את תפיסת המערכת הבנקאית. הם עושים זאת בעיקר באמצעות חדשנות טכנולוגית, הוגנות ושקיפות.

מצד שני, למילה "בנק" יש הקשר נוסף, שנחשב קונצנזוס - ביטחון. הציבור יודע שכאשר הוא מפקיד את הכסף בבנק, הוא יכול "לישון בשקט" כי הכסף מוגן ובטוח. הביטחון הזה נובע בעיקר משום שהגופים הבנקאיים נתונים תחת פיקוח ורגולציה הדוקים.

 

אנחנו לא אוהבים את הבנק, אנחנו לא תמיד מאמינים לו, אבל סומכים עליו עם הכסף שלנו.

ולכן, בזמן שהניאו בנקים בעולם בונים מודלים חדשים ושקופים כדי לנפץ את התפיסות הישנות, הם עדיין מאד רוצים את הטייטל "בנק" שבא עם הרישיון הבנקאי – בדיוק מתוך ההבנה הזו, שבנק = ביטחון.


את הקונפליקט הזה חוו מנהלי Chime, פינטק בנקאי אמריקאי, שהושק ב־ 2012 וצומח בקצב מטורף עם מעל 12 מיליון לקוחות שפתחו בו חשבון, הגיוס האחרון שלו בוצע לפי שווי של כמעט 15 מיליארד דולר והם היום הספונסרים של אחת מקבוצות ה NBA המובילות 'דאלאס מאבריקס'. בנוסף, החברה בוחנת הנפקה בבורסה לפי שווי של 30 מיליארד דולר.

 

 

Chime אומנם מציע שירותי בנקאות, אבל עדיין אין לו רישיון מהמפקח על הבנקים האמריקאי שיכול להקנות לו את התואר "בנק". הוא פועל לקבלת רישיון, אבל עד שיזכה בתואר הנחשק, הוא מציע כרטיסי אשראי וחשבון עו"ש כשהוא נסמך על רישיון של בנק אחר. למרות זאת, החברה הוסיפה את המילה בנק לכל פרסומיה. לאחרונה דרש הרגולטור האמריקאי מ-Chime להסיר את השימוש במילה מכל מודעות הפרסום בטענה כי זה מבלבל את הלקוחות הפוטנציאלים.

השחקנים החדשים בעולם הבנקאות מתמודדים עם מורכבות תפיסתית. מצד אחד, הרבה יותר קל לגופים חדשניים ומהירים להיות מזוהים עם חברות טכנולוגיה גדולות שמשנות את העולם ואת חיינו מבלי להיכנע לדרישות הרגולציה. עם זאת, פינטקים שבאים לפתור בעיות במערכת הפיננסית והבנקאית מבינים שכדי לזכות באמון הלקוחות, עליהם לחבק את הרגולציה, שגם מגנה עליהם.

אלא שמורכבות השימוש במילה "בנק" מתרחשת במקום נוסף – בנקים מסורתיים שרוצים להמציא את עצמם מחדש.


הבנקים הוותיקים משתרכים מאחור מבחינה טכנולוגית אחרי ניאו בנקים ופינטקים ובנוסף, סוחבים על גבם עלויות כבדות של סניפים ומערך תפעול יקר שנדרש לממן באמצעות עמלות וריביות יקרות. רבים מהם מבינים שהמותג שלהם סובל מנחיתות מובנית – הם אולי נתפסים כבטוחים, אך גם כמיושנים ובעלי תדמית שלילית של ניגוד אינטרסים מול הלקוחות.

 

אז מה עושים? מקימים זרועות דיגיטליות עם מיתוג חדש בניסיון לשדר חדשנות ולהתנתק מאותה תדמית: להיות מגניבים, אבל גם מפוקחים ובטוחים. גם כאן השימוש במילה "בנק" היא בעייתית – הם הרי לא באמת הקימו בנק חדש, אלא עטיפה דיגיטלית למערכת מיושנת.

 

הירשמו לרשימת התפוצה הבלעדית שלנו וקבלו את הסיפורים הטריים ביותר

באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש